W ramach małopolskiej edycji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości miałem wielką przyjemność zainspirować młodych przedsiębiorców do działania podczas spotkania pt. „Otwórz się na sukces”. Wydarzenie odbyło się 14 listopada w Krakowie na wyjątkowo uroczej barce, przy słynnej Kładce Ojca Bernatka. Spotkanie na krakowskiej barce, było dedykowane aktywnym, pełnym pasji przedsiębiorczym. Osobom, które chciały poznać tajniki prowadzenia biznesu, jak również podzielić się własnymi doświadczeniami na tym polu. Światowy Tydzień Przedsiębiorczości był również doskonałą okazją do poznania interesujących historii przedsiębiorców. Ludzi, których firmy z sukcesem działają na zagranicznych rynkach.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to wydarzenie promujące ideę bycia przedsiębiorcą. Uczestnicy, którzy wzięli udział w wydarzeniu organizowanym przez Województwo Małopolskie, zyskali wiedzę na temat zmian w zakresie rozwoju technologii. Dzieliliśmy się aktualnymi trendami i współczesnymi oczekiwaniami klientów. Dowiedzieliśmy się także o skutecznych metodach sprzedaży i promocji. Podczas spotkania nie zabrakło również dyskusji o trendach w obszarze marketingu oraz o prognozach na przyszłość związanych z komunikowaniem się z klientami.
Specjalnie na potrzeby tego wydarzenia przygotowałem trzydziestominutową prezentację. Zgodnie z moją przewodnią ideą tego rodzaju wystąpień – starałem się zawrzeć część mojej wiedzy i moich doświadczeń. Prezentację podzieliłem na trzy części. Po pierwsze „Chcę – muszę”. Kolejno – „Przepis na rozwój biznesu”. Finalnie – „Zarządzam, czy dryfuje”. Od lat twierdzę bowiem, że punktem wyjścia wszelkiej działalności, która ma pociągać ludzi i przynosić wymierne efekty, jest wola. To nasze wewnętrzne przekonanie, że chcę, ja sam chcę coś zrobić. Dalej niezwykle ważna jest – jak zwykłem mawiać – postawa o wymownej nazwie „COPKA”. To pięć ważnych cech: „cel, odwaga, prostota, koncentracja i asertywność”. Bez tych elementów nie sposób osiągnąć sukcesu w biznesie – to drugi element. I wreszcie, co do trzeciego części, kluczowe okazuje się skuteczne planowanie, nastawienie na cel i motywowanie ludzi. Krótko mówiąc – zarządzanie, nie zaś dryfowanie. „Jeśli nie wiesz, dokąd idziesz, to nigdy nie trafisz do celu” – prawda tego powiedzenia sprawdza się również w działalności biznesowej.
Podczas spotkania nie zabrakło – rzecz jasna – inspirujących piosenek, które miałem okazję zadedykować młodym adeptom sztuki biznesowej. Każdy z uczestników spotkania, dzięki wsparciu Województwa Małopolskiego, otrzymał ode mnie książkę „Inspiracje i drogowskazy”.
Drugim prelegentem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości był Rahim Blak, z którym w kuluarach wymieniliśmy wiele spostrzeżeń dotyczących specyfiki prowadzenia biznesu w Polsce. Rahim Blak jest przedsiębiorcą, networkerem, szkoleniowcem i dyrektorem generalnym agencji social media Click Community, a także współzałożycielem pierwszego eCRM dla e-commerce o nazwie „Edrone”.
Mam nadzieję, że w przyszłym roku po raz kolejny spotkamy się w ramach Małopolskiego Tygodnia Przedsiębiorczości. Do zobaczenia!