Sukcjesja w firmie rodzinnej
Cykl spotkań dla właścicieli i sukcesorów w firmach rodzinnych i prywatnych
22 marca 2017
Warsztaty dla studentów Politechniki Krakowskiej
19 kwietnia 2017

Business Model Canvas. Warsztat dla studentów WSB w Nowym Sączu

Aby rozwijać rozmaite przedsięwzięcia, od wielu lat korzystam z modelu biznesowego „Canvas”. To proste narzędzie, które opracował Alexander Oterwalder, pozwala uporządkować podstawowe elementy konkretnych działań biznesowych. Aby skutecznie zrealizować jakikolwiek projekt o charakterze komercyjnym, zawsze należy przecież starannie przemyśleć, co, komu i jak zamierzamy dostarczyć. Atrakcyjność modelu „Canvas” polega właśnie na tym, że w prosty sposób pozwala określić podstawy każdego przedsięwzięcia. Za pomocą tego narzędzia możemy zarówno projektować własne działania, jak i analizować te projekty – mniejsze i większe – które już funkcjonują w postaci sprawnych przedsiębiorstw.

Rozmaite modele stosowane są w działaniach biznesowych coraz częściej. Każdy przedsiębiorca jest przecież swego rodzaju strategiem, który właśnie w oparciu o ściśle określony model działania, musi wyznaczać zadania, podejmować decyzje i przewodzić innym w stronę wyznaczonego celu. Model jest w tym przypadku narzędziem niezbędnym, ponieważ zarówno upraszcza opisywaną rzeczywistość, jak i ją precyzuje. Model jest rodzajem mapy, która dla danego przedsięwzięcia – na czele z jego liderem – wyznacza podstawowe kierunki działania. Skuteczne zarządzanie staje się możliwe w dużej mierze właśnie za sprawą dobrze opracowanych modeli działania. „Canvas” jest w tym przypadku wyjątkowo pomocny.

Podczas spotkania, które odbyło się 13 kwietnia, w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu, miałem okazję wprowadzić grupę kilkunastu studentów właśnie w problematykę modelu biznesowego „Canvas”. Zainteresowanie uczestników było ogromne przede wszystkim dlatego, że jest to model uniwersalny i praktyczny. Jakiekolwiek przedsięwzięcie, bez względu na to, czy będzie to lokalna kawiarnia, czy globalnie działające przedsiębiorstwo produkcyjne, opisać można właśnie za pomocą kategorii modelu „Canvas”. Każde przedsięwzięcie musi przecież określić właściwą sobie „propozycję wartości”, a następnie zdefiniować takie między innymi obszary jak „kluczowi partnerzy”, „kanały dystrybucji” i „struktura kosztów”.

Trudno przecenić wartość modelu biznesowego „Canvas”, który wiele otaczających nas zjawisk biznesowych, pozwala rozłożyć na czynniki pierwsze. Kto raz odkrył potencjał drzemiący w tym narzędziu, ten przez długi czas będzie go chętnie eksplorował – zarówno do analizowania własnych aspiracji, jak i do badania już istniejących zjawisk. Kto jeszcze nie zna, temu polecam! Przedsiębiorczość to stan umysłu, który zaczyna się wraz z przyswojeniem właściwych dla przedsiębiorczości kategorii.

Nie bądź biernym konsumentem! Spróbuj spojrzeć na otaczające się zjawiska właśnie przez pryzmat modelu „Canvas”. Więcej informacji, w tym inspirujące materiały multimedialne, znajdziesz na oficjalnej witrynie Alexandra Oterwaldera: BUSINESS MODEL CANVAS. Polecam!

Za przygotowanie spotkania, które odbyło się w murach WSB-NLU w Nowym Sączy po raz pierwszy, ale – mam nadzieję – nie ostatni, serdecznie dziękuję Pani Małgorzacie Pasiut.

 

Zdzisław Dąbczyński
Zdzisław Dąbczyński
Założyciel firmy WIMED - jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych w Polsce i Europie firm oferujących oznakowanie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedsiębiorca, innowator, inspirator. Chętnie dzielę się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, inspiracjami z ludźmi, którzy szukają własnej drogi, motywacji do działania lub znaleźli się na życiowym zakręcie. Moje refleksje są wynikiem wieloletnich poszukiwań, sprawdzania swoich możliwości, a także pasji tworzenia.