Kapitał ludzki, to nadrzędna wartość organizacji
11 lipca 2019
Kaizen w praktyce, czyli polityka małych kroków
8 sierpnia 2019

Działaj strategicznie!

Europejski Ranking Innowacyjności za rok 2018 przypisuje Polsce miejsce w grupie tak zwanych umiarkowanych innowatorów. Co stanowi siłę napędową rozwoju przedsiębiorstw? Idąc dalej, jaka jest recepta sukcesu? Czego możemy nauczyć się od Steva Jobsa i Henry’ego Forda?

Mózg pełen tajemnic

Działaj strategicznie! Pamiętaj, że drzemie w Tobie niezwykły potencjał. Jesteś kreatorem swojej przyszłości. Jeszcze do niedawna królował pogląd, że nasz mózg traci zdolność tworzenia nowych połączeń neuronalnych w chwili osiągnięcia dojrzałości (do 30 roku życia). Koniec z wymówkami! Trwające badania wprowadziły do słownika nowy termin: neuroplastyczność. Oznacza on, że pod wpływem nowych doświadczeń nasz mózg doskonale aklimatyzuje się w nowym środowisku. Dlatego też tworzą się nowe połączenia pomiędzy neuronami. Zatem serwując nową porcję doświadczeń, zapewniasz mu doskonały trening. Odkładałeś naukę języka obcego, czy specjalistycznego kursu? Twoim jedynym sprzymierzeńcem jesteś Ty sam.

Myśl strategicznie!

Działaj strategicznie

Dlaczego jemu się udało, a mi nie? Znasz ten stan, prawda? Niekiedy widzimy wierzchołek góry, a nie widzimy jego wnętrza. Efekt finalny jest zawsze okraszony ciężką pracą. Jaki jest więc sekret sukcesu? Co więcej, w czym tkwi jego sedno? Idąc dalej, co łączy Henry’ego Forda ze Stevem Jobsem? Odpowiedź jest jednoznaczna. Innowacja. Działaj strategicznie! Dzięki Fordowi dokonał się istotny postęp w dziedzinie motoryzacji. To właśnie innowacja sprawiła, że ludzie porzucili bryczki konne na poczet koni mechanicznych. Podobnie, z wielkiej pasji i konsekwentnego zarządzania, dziś korzystamy z MACA. Steve Jobs, „Człowiek jabłka” był wizjonerem. Odważnie stawiał cele i podążał ich tropem. Wzbudzał tyle samo zachwytu, co obaw. Jedną z maksym Jobsa, było hasło: „Feel different”.

Sukces organizacji

W jednym z artykułów magazynu Forbes zbadano i omówiono pięć kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstwa. Wyróżniono: innowacyjność, jakość zarządzania, odpowiedzialność społeczną i indywidualną, zdolność przyciągania i rozwoju utalentowanych pracowników oraz jakość produktów i usług. Skupmy się na innowacyjności. Nieustanne interpretowanie rynku i reagowanie na jego potrzeby jest dziś kluczem. Innymi słowy, tylko takie podejście pozwala wzmacniać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Co więcej, bariery, które napotykamy na drodze to wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć. To one klasyfikują nas w rankingu innowacyjności. Działaj strategicznie. Jeżeli wiesz dokąd zmierzasz, każdy krok prowadzi Cię do celu.

Model Canvas

Myśl strategicznie. Model Canvas.

Korzystaj z narzędzi wspierających pracę koncepcyjną. Niejednokrotnie podczas moich wystąpień wspominam o modelu, który pozwala spojrzeć szerzej na organizację.  Model „Canvas”, bo o nim mowa, stanowi wizualne wsparcie opisujące sytuację firmy. Analizując, składa się z 9 elementów, które rzucają światło i stanowią podstawę eksplorowania organizacji i ocenę jej holistycznej struktury. Zobacz również tutaj. W dodatku, „Canvas” pozwala uporządkować nam informacje, lepiej zrozumieć procesy zachodzące w organizacji.

Odważ się sięgać po więcej! Jak mawiał Heraklit: Dimidium facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe (Połowę pracy ma za sobą, kto dobrze zaczął, miej [więc] odwagę być mądrym [i] zacznij.). Biorąc powyższe, jesteś na dobrej drodze.

Zdzisław Dąbczyński
Zdzisław Dąbczyński
Założyciel firmy WIMED - jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych w Polsce i Europie firm oferujących oznakowanie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przedsiębiorca, innowator, inspirator. Chętnie dzielę się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami, inspiracjami z ludźmi, którzy szukają własnej drogi, motywacji do działania lub znaleźli się na życiowym zakręcie. Moje refleksje są wynikiem wieloletnich poszukiwań, sprawdzania swoich możliwości, a także pasji tworzenia.